
MBUJI-MAYI – In de stad Mbuji-Mayi, in Oost-Kasaï, is er ongewoon veel vis te koop op de plaatselijke markten. Dat zeggen de lokale visverkopers.
Op de markten van Dibindi en Wetrafa is veel vis te vinden die afkomstig is uit Haut-Lomami en Tanganyika. Verse, gerookte of gezouten vis. Een nadeel van het grote aanbod is wel dat de verkopers minder winstmarge kunnen nemen.
Voor de inwoners van Mbuji-Mayi is het grote aanbod een zegen, constateert Radio Okapi. “Vis werd heel duur verkocht, nu is de situatie veel evenwichtiger”, vindt Olivier Tshibangu, een klant in Bonzola.
Ezéchiel Mbaya, provinciaal coordinator van het Nationaal Voedselprogramma PRONANUT, is blij met de vele vis. Het gaat om voedsel met veel proteïnes, vitamine D en Omega 3. Vis eten is goed voor het hart en stimuleert de hersenen.
Mbaya adviseert om twee keer per week vis te eten en vette en magere vis met elkaar af te wisselen.
© CongoForum, 25.06.26 (db)
Beeld – bron: Radio Okapi