
MATADI – De inwoners van het dorp Kinzau, in de gemeente Matadi in Centraal-Kongo, hebben opnieuw drinkwater dankzij een waterput die is aangelegd door het ‘Centre de Développement Communautaire’. Die waterput werd op zaterdag 30 mei 2026 officieel in gebruik genomen.
“Soms zaten we wel vier maanden zonder drinkwater van Regideso”, vertelt inwoner Roger Nimi. “Bij momenten heb je twee of drie dagen lang water, om dan weer maanden zonder water uit de kraan te zitten. Nu we de waterput hebben, is er water in overvloed.”
Suzza Kitemoki, de vrouw van de dorpschef, is in de wolken. “Toen de burgemeester vorig jaar ons dorp bezocht, vertelden wij hem dat we dringend water nodig hadden. We moesten ver lopen om ergens water te vinden. Dat was moeilijk.”
‘Maman Suzanne’ roept de inwoners van Kinzau op om de nieuwe waterput in ere te houden. “Als we er goed voor zorgen, kunnen ook latere generaties ervan genieten.”
De mensen in Kinzau hopen nu ook dat de overheid de stroom in het dorp zal laten herstellen, stelt Radio Okapi. Zo kan het waterproject permanent werken.
© CongoForum, 02.06.26 (db)
Beeld – bron: Radio Okapi