
KINSHASA – De Congolese regering herinnert eraan dat er niet mag worden betoogd in de gemeente Gombe in Kinshasa. Gombe wordt gezien als een ‘neutrale zone’. De minister van Mensenrechten, Samuel Mbemba, wees op het verbod na een ontmoeting met vertegenwoordigers van de politieke meerderheid, de oppositie en het middenveld.
Volgens Mbemba wil de regering de vrijheid van meningsuiting en de vrijheid om te betogen garanderen en daarbij vermijden dat er mensen sterven of materiële schade wordt aangericht. Hij zegt geen moeite te hebben met ‘vreedzame betogingen’.
Wie besluit om in Gombe te manifesteren, schendt een neutrale zone, en dat is sinds lang een provocatie, stelt Mbemba.
De Coalitie Artikel 64 (C64) eist het ontslag van president Félix Tshisekedi. Zij wil op 8 juli 2026 betogen, met het presidentiële paleis in Gombe als eindpunt van de manifestatie, aldus Radio Okapi. C64 verzet zich tegen plannen voor een nieuwe Grondwet die moeten dienen om Tshisekedi langer dan normaal aan de macht te houden.
Op 10 juli 2024 maakte de Congolese nationale politie (PNC) bekend dat er niet mocht worden betoogd in Gomba. Dat verbod was deel van een strategie om de onveiligheid in Kinshasa tegen te gaan, luidde het.
Het verbod werd opnieuw onderstreept nadat er op 28 januari 2025 fel werd betoogd in Kinshasa tegen diverse ambassades.
© CongoForum, 25.06.26 (db)
Beeld – bron: Min. v. Mensenrechten