
KINSHASA – Het aartsbisdom Kinshasa is niet te spreken over militanten van de ‘Force du Progrès’, die zaterdag zonder toestemming de ruimte voor het gebouw van het aartsbisdom hebben bezet. Het gaat om een fanatieke groep die nauw aanleunt bij de UDPS van Félix Tshisekedi.
De actievoerders wilden duidelijk hun sympathie voor Tshisekedi uiten en riepen beledigingen aan het adres van de verantwoordelijken van de Congolese katholieke Kerk. De politie moest ingrijpen, aldus het aartsbisdom. Zo werd de rust hersteld. De Kerk toonde zich tevreden over het optreden van de politie.
Volgens het aartsbisdom was de actie een ‘onaanvaardbare provocatie’. De Kerk roept de gelovigen en mensen van goede wil op om waakzaam en rustig te blijven en onderstreept dat ze gehecht is aan vrede, dialoog, respect voor de instellingen en vreedzaam samenleven.
De katholieke bisschoppen trapten opnieuw op zere tenen door zaterdag te laten weten dat ze zich kanten tegen een verandering van de Congolese Grondwet. De Congolese oppositie is ook tegen zo’n verandering.
Tshisekedi mikt op een andere Grondwet, naar alle waarschijnlijkheid om langer aan de macht te kunnen blijven dan is toegestaan. Een verandering van de Grondwet is ‘niet noodzakelijk, niet dringend en niet opportuun’, stellen de bisschoppen. Zij onderstrepen dat het welzijn van de bevolking, de eenheid en de nationale cohesie moeten voorop staan.
© CongoForum, 22.06.26 (db)
Beeld – bron: Mgr.Fridolin Ambongo/Radio Okapi