
LONDEN – Vertegenwoordigers van de DR Congo, Rwanda, de VS, Qatar, Togo en de Commissie van de Afrikaanse Unie hebben gisteren, donderdag, in Londen vergaderd. De bijeenkomst was er om na te gaan in welke mate het vredesakkoord tussen Kinshasa en Kigali wordt nageleefd. Dat akkoord is ondertekend op 27 juni 2025.
De deelnemers toonden zich ongerust over de verslechterde humanitaire situatie en de onveiligheid in Oost-Congo. Er wordt nog altijd gevochten, droneaanvallen treffen de burgerbevolking en de ebola-uitbraak maakt het allemaal nog moeilijker. Het aanhoudende geweld is nefast voor het vredesproces.
De diverse partijen zijn het erover eens dat er ‘concrete maatregelen’ moeten worden genomen om een staakt-het-vuren effectief te maken.
Minembwe
Congo en Rwanda zeggen dat ze het vredesakkoord willen toepassen. Ze beloven om de spanningen te verminderen, in het bijzonder in de streek van Minembwe. Congo en Rwanda willen ook hun invloed bij spelers op het terrein aanwenden om het klimaat rustiger te maken.
Er lopen nog altijd onderhandelingen tussen de Congolese regering en de rebellen van M23/AFC, in het kader van het vredesproces van Doha. De inspanningen op dat gebied zijn voort te zetten, luidt het.
Congo en Rwanda zijn blij met de betrokkenheid van de VS, Qatar, Togo en de Afrikaanse Unie. Ze waarderen dat het Verenigd Koninkrijk het mogelijk maakte om in Londen te vergaderen.
© CongoForum, 26.06.26 (db)
Beeld – bron: Londen/Afbeelding van Oltre Creative Agency via Pixabay