Weg Kinshasa-Matadi: concessiecontract is geëvalueerd (CongoForum)

KINSHASA – Op het hoofdkantoor van het Congolese Agentschap voor Grote Werken (ACGT) in Kinshasa is een evaluatievergadering gehouden over het concessiecontract voor de Route nationale nr. 1. Vermits deze strategische verkeersas  Kinshasa met Centraal-Kongo verbindt, nam ook de gouverneur van Centraal-Kongo, Grâce Bilolo, deel aan de bijeenkomst. Dat meldt Kongo Media. 

De deelnemers aan de vergadering hadden het over eerder gedane aanbevelingen, het concessiegebied, de voortgang van de werken per 31 december 2025, de financiële situatie van het project, de evolutie van het wegverkeer en de prognoses voor inkomsten en werken voor het boekjaar 2026. Er werden ook verschillende aanbevelingen geformuleerd om het beheer van de concessie te verbeteren en de naleving van de contractuele verplichtingen te waarborgen.

Het ACGT moet het wegdek controleren om te checken hoe groot de draagkracht nog is. Een operatie die te financieren is door het tolbedrijf SOPECO (Société de Gestion de Péage). Verder moet het Agentschap het studiewerk voltooien over de plannen om de weg tussen Kinshasa en Matadi te verbreden naar twee keer twee rijstroken. SOPECO moet dan weer werk maken van opslagplaatsen voor goederen die moeten worden bewaard wanneer blijkt dat voertuigen te zwaar beladen zijn.

Het ministerie van Infrastructuur en Openbare Werken moet het nieuwe concessiecontract voor de weg Kinshasa-Matadi afronden en ervoor zorgen dat de nodige personele, materiële en financiële middelen worden ingezet om de werken te versnellen. Het moet ook de voltooiing van een gebouw voor het ACGT garanderen.

Het hele project wordt uitgevoerd in het kader van de samenwerking met China. Er was ook lof voor de concessiehouder die het boekjaar 2025 met een positief resultaat afsloot. Dit jaar zouden diverse wegen in de stad Matadi moeten worden gemoderniseerd.

De hele evaluatie moet leiden tot een efficiënt beheer van de concessie. Wat er met de concessie van de RN1 gebeurt, is van groot belang voor Centraal-Kongo. De RN1 vormt een essentiële schakel voor het personen- en goederenverkeer en is erg belangrijk voor de handel tussen Matadi en Kinshasa.

De snellere uitvoering van de werken, de verbetering van de capaciteit van de weg en het project voor de verbreding van de as Kinshasa-Matadi zouden moeten bijdragen aan een vlotter verkeer, lagere transportkosten en een grotere veiligheid voor de weggebruikers op een weg waar geregeld ongevallen plaatsvinden. De investeringen worden ook gezien als een stimulans voor economische ontwikkeling en voor het versterken van de handelsbetrekkingen tussen Centraal-Kongo en de rest van het land.

© CongoForum, 22.06.26 (em)

Beeld – bron: Eddy Merveillie

Nos sponsors