
BENI – De burgemeester van de stad Beni in Noord-Kivu, Jacob Nyofondo Te Kodale, is kwaad omdat een anti-ebolateam onlangs werd aangevallen in de wijk Mambango. Volgens hem zal iedereen gerechtelijk worden vervolgd die het werk van gezondheidsteams of veiligheidsdiensten bemoeilijkt.
Ebola is een realiteit, aldus de burgemeester. Hij wil dan ook niet dat burgers de strijd tegen het virus nog moeilijker maken.
Sommige groepen jongeren versperren straten en wegen. Ook dat valt niet te aanvaarden, luidt het.
Jongerenleiders in Beni zijn ook niet gelukkig over het geweld tegen teams die ebola proberen te bestrijden. De voorzitter van de plaatselijke Jongerenraad, Mussa Karim, verzet zich tegen de stemmingmakerij en de desinformatie rond ebola. Hij wil dat jongeren juist de teams steunen in de bestrijding van het virus.
Eerder deze maand werd een arts aangevallen in de gezondheidszone Rwampara in de provincie Ituri. De arts, die stalen moest nemen, werd met de dood bedreigd. De veiligheidsdiensten konden hem bevrijden.
© CongoForum, 22.06.26 (db)
Beeld – bron: Présidence RDC